FAQ

Vi tar dette på alvor og har lang erfaring med å hjelpe pasienter. Fortell oss når du ringer, eller skrive en mail til oss med noen ord om deg. Ofte tar vi deg gjerne inn til en kostnadsfri forhåndsamtale før behandling, eller vi setter av ekstra tid i behandlingen for kartlegging. Sammen blir vi enige om veien videre.

Periodontitt er en lidelse som gjør at festet til tannen blir dårligere og er under angrep. Pasienten kan ofte fortelle at tannen føles litt løs og øm, og at det er mer blødning enn normalt som ikke forsvinner med tannpuss. Kanskje er det synlig tannstein på tannen.

Periodontitt (Kronisk Marginal Periodontitt) er en vanlig lidelse i befolkningen, og mest vanlig med høyere alder. Den sees også ofte i sammenheng med almennsykdommer (for eksempel revmatisme, diabetes), røyk (økt sjanse) og arv (tenk deg på samme måte som enkelte familier har større sjanse for kolesterol, blodtrykk eller hjerteproblematikk).

Før man får periodontitt, har man ofte hatt gingivit (reversibel tannkjøttbetennelse som ikke har laget skade på festet)
Heldigvis reagerer 80% av pasientene positivt på systematisk behandling av periodontitt. Har du mistanke om denne type problemer er det viktig at du får god kartlegging, slik at vi kan stoppe utviklingen så tidlig som mulig.

Noen kjenner at siste tann i munnen er på vei opp, kanskje ligger under tannkjøttet – eller trykker på nabotenner. Noen kjenner press. Andre kjenner svlegebesvær, svelgvansker. Kanskje tom har pasientene store smerter og har hovnet opp.

Visdomstenner gir ofte litt trøbbel fordi kjevene våre har «krympet» i utviklingen, og har ikke god nok plass til siste tann som ofte kommer i 20årene. Så får vi betennelser i tannkjøttet ( perikoronitt), eller hull ( karies) pga trange forhold. Det er viktig å ta kontakt for en undersøkelse. Tannlegen vurderer om tannen må fjernes eller behandles slik at smertene forsvinner.

Det kan være vanlig å kjenne smerte etter en rotfylling. Ofte går det over etter et par dager. Bruk gjerne litt smertestillende om nødvendig. Ta kontakt hvis du trenger råd og veiledning.
Det er faktisk ganske vanlig. Og det er også vanlig at det går over. Men smerter som vedvarer over mange dager bør undersøkes. Noe som ikke er helt uvanlig er at en fylling (kompositt) er litt høy. Kanskje fikk du bedøvelse under borringen, og bittet ble pga bedøvelsen ikke registrert helt riktig. En høy tann har ofte to utfall: enten så tilpasser tannen seg, eller så øker smertene.

Smerter i tyggeapparatet kan være plagsomt og gi vanskeligheter med å gape, tygge, hodepine, tannverk, tannpine, muskelverk. Lidelsen kalles ofte TMD (Temporo Mandibular Dysfunksjon)
Dette samspillet av smerter finner vi ut av ved grundige undersøkelser. Heldigvis er behandlingen ofte enkel – og gir god effekt for de aller fleste. Informasjon, øvelser, bittskinne, fysioterapi er de vanligste tiltakene.

Oftest er det «broen» eller «kronen» som er løs – ikke implantatet. Uansett årsak til «den løse følelsen», så er det smart å ta rask kontakt for å finne ut av hva problemet består i. Behandlingen er oftest enkel.

Det pasienten kan forvente under besøket er å få den beste mulige hjelpen, for å få lindring av sine tann og kjeveproblemer. Oftest gjør vi en midlertidig behandling – som fortsetter hos fasttannlegen. Pasienten skal helst ikke ha noen problemer eller føle smerte i vente på en vanlig tannlegetime, sier Tannlegevakten i Tønsberg.

Først får pasienten oversikt over problemene – hvilken tann – eller hvilket område område i munnen som det gjelder. Vi kartlegger også medisinbruk, almennsykdommer og allergier.
Det er også viktig for oss å vite om du er engstelig i behandlingssituasjonen. Dette tar vi spesielt hensyn til.

Som akuttannlege er den viktigste oppgave å hjelpe pasienten stille riktig diagnose(r) og behandle dette slik at pasienten får lindring. Deretter får du god oversikt og informasjon om videre behandling

Tønsberg Tannlegevakt er åpen 360 dager i året med sjenerøse åpningstider – for alltid å være tilgjengelig når du trenger oss.

Om du eller ditt barn trenger akutt tannbehandling kan du kontakte din primærtannlege – evt kontakte oss. Vi er åpne 6 dager i uken, helger, helligdager og røde dager.
Om barnet ditt har hatt en tannulykke eller har akutte tannproblemer skal du i første hånd kontakte barnets egen tannlege på dagtid. Dersom du ikke får kontakt kan du henvende deg på tel 40 61 12 12. Tannbehandling er kostnadsfri til og med året man fyller 22 år.

Om du har akutte tannproblemer eller om du har hatt en tannulykke skal du først og fremst kontakte din egen faste tannlege. Ønsker du vår hjelp kan du nå oss på telefon 8-19 hverdager og 9-13 helger/helligdager.

Etter behandling hos oss, får du all dokumentasjon av behandlingen med deg. Dette tar du med til fasttannlegen din og dere kan enkelt fortsette behandlingen videre
Først: Det viktigste er om din almennhelse er god. Er du i tvil, ring legevakt og få medisinsk veilledning. Tenner som er slått ut, skal helst komme på plass svært raskt. I mellomtiden, legg de våte slik at de ikke tørker ut. bruk sterilt saltvann, melk eller vann. Evt benytt munnen hvis du er i knipe. Hvis du har vært i kontakt med legevakten, kontakt oss på et passende tidspunkt for deg. Ring oss så raskt som mulig.