Muskel og kjevesmerter

Muskel- og kjevesmerter kan for mange pasienter være frustrerende og vanskelig å diagnostisere. Les videre for å finne ut hvordan vi kan bistå deg med disse problemene. Smerter i ansiktet, muskler, eller kjeveledd kan skyldes det som kalles TMD (Temporomandibulær Dysfunksjon) eller TMJ (Temporomandibular Joint Disorder). Disse tilstandene omfatter en rekke forskjellige symptomer i ansikt og kjeveledd, og kategoriseringen varierer mellom ulike land.

Disse lidelsene innebærer ofte akutt eller kronisk betennelse eller inflammasjon i muskler (myalgi), sener (tendinit) eller ledd (artritt og artrose), og forårsaker smerte på samme måte som andre inflammatoriske tilstander. Pasienter kan oppleve et bredt spekter av symptomer, som ømhet, hevelse, problemer med å åpne munnen, lav gapehøyde, knepping eller knitrning fra kjeveleddet, og generell bevegelsesbegrensning i leddet.

Studier i Nord-Europa antyder at kvinner har TMD oftere enn menn (15% mot 7%). Det er mer vanlig å utvikle TMD etter fylte 40 år.

Vanlige behandlinger for TMD inkluderer enkle tiltak som informasjon, skinner tilpasset av en tannlege, fysioterapi, milde smertestillende midler som NSAIDs, og øvelser. Studier viser at mange opplever at symptomene avtar over tid, selv uten behandling.

Tannlegen kan bidra til å diagnostisere tilstanden ved å samle informasjon om tennene og kjeven, ofte i samarbeid med en lege eller fysioterapeut. I de fleste tilfeller kan en enkel nattskinne, støttet av HELFO, gi lindring.

Hvis du har spørsmål om dette, kan du vurdere en konsultasjon hos Tønsberg tannklinikk. Vi har lang erfaring og gode behandlingsresultater.