Ising i tennene

Mange opplever ising i tennene, noe som kan skyldes en rekke årsaker. Ofte er det nødvendig å besøke en tannlege for å fastslå hvorfor dette skjer.

Hva er årsakene til ising i tennene?

Ising i tennene er vanligvis et midlertidig fenomen og sjelden grunn til bekymring. En vanlig årsak kan være en blottlagt «tannhals». Det kan også skyldes dårlig tannhygiene, som fører til oppbygging av bakterier eller tannstein (plakk) på tennene.

Andre mulige årsaker inkluderer slitasje fra et «sunt kosthold» som inneholder mye frukt, juice og syreholdige drikker. Klassiske årsaker kan også være små eller store sprekker i tennene, kjent som «tannsprekker», «infraksjoner» eller «tannsprekksyndrom».

En konsultasjon med en av våre tannleger i Tønsberg kan bidra til å identifisere den eksakte årsaken og foreslå passende tiltak.

Ofte stilte spørsmål i forbindelse med ising i tennene

Ising i tennene oppstår når tannens dentin, laget under emaljen, blir eksponert. Dette fører til at tannnervene blir mer følsomme for ulike stimuli som kalde, varme, søte eller sure matvarer og drikker, noe som resulterer i en skarp, kortvarig smerte.

Årsaker til ising i tennene inkluderer slitasje av tannemaljen, tilbaketrukket tannkjøtt, tannråte, fyllinger som har gått dårlig, tannbleking eller andre tannbehandlinger, og sprekker i tennene. Også visse syrer i mat og drikke kan erodere emaljen og føre til ising.

Forebygging av ising i tennene inkluderer god munnhygiene, bruk av tannkrem for følsomme tenner, unngå syreholdig mat og drikke, og bruke en myk tannbørste for å unngå ytterligere slitasje på emaljen. Det er også viktig å besøke tannlegen regelmessig for kontroll og behandling.

Behandlingen for ising i tennene kan variere avhengig av årsaken. Det kan inkludere bruk av desensibiliserende tannkrem, fluorbehandlinger, bonding eller annen nødvendig behandling basert på hvert enkelt tilfelle.

Ja, du bør unngå ekstremt varme eller kalde matvarer og drikker, samt syreholdige matvarer og drikker som sitrusfrukter og kullsyreholdige drikker, da disse kan forverre isingen.

En tannlege kan hjelpe med å identifisere årsaken til isingen og anbefale passende behandling. Dette kan inkludere profesjonell fluorpåføring, reseptbelagte tannkremer, eller restaurerende prosedyrer for å beskytte de eksponerte områdene av tennene.